Farge
Farge er et visuelt virkemiddelDu kan arbeide med fargekontraster og fargesymbolikk.Hent gjerne tekstfargen fra bildet du velger.Målgruppe
Du må finne ut av og gjøre deg kjent med målgruppen din. Hvem er layouten for?
Format
Hvilket format skal du arbeide med?Blikkfang
Du har 3 sekunder på deg.Klarer du å vekke oppsikt, blir betrakteren interessert, kommer nærmere og forhåpentlig vis velger ditt magasin, reiser på ditt arrangement, osv.Dersom du arbeider med layout i form av en plakat, et magasin el.l, er det lurt å tenke på at den skal fungere på minst tre meters avstand.Tekst
Arbeid med tekstflyt. Vi leser fra venstre til høyre og fra øverst til nederst.Velg fonter som er lette å lese og som passer stilmessig i forhold til temaet. Begrens deg til få fonter og få størrelser og velg farger i forhold til lesbarhet. Du har i flere programmer muligeten til å knipe eller s p e r r e teksten. Da deformerer du ikke fonten, men gjør endringer i mellomrommene. Du kan også arbeide med at teksten skal følge former eller motivet.Overskrifter
Overskrifter skal være med som en viktig del av komposisjonen og gjerne fortelle noe om innholdet.Tenk enkelt!Aktivér negativ form.Ikke vær redd for luft i komposisjonen. Ikke tenk at du må fylle ut flaten. Gruppér gjerne innholdet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar