LAYOUT

Farge

Farge er et visuelt virkemiddelDu kan arbeide med fargekontraster og fargesymbolikk.Hent gjerne tekstfargen fra bildet du velger.


Målgruppe



Du må finne ut av og gjøre deg kjent med målgruppen din. Hvem er layouten for?

Format

Hvilket format skal du arbeide med?

Blikkfang

Du har 3 sekunder på deg.Klarer du å vekke oppsikt, blir betrakteren interessert, kommer nærmere og forhåpentlig vis velger ditt magasin, reiser på ditt arrangement, osv.Dersom du arbeider med layout i form av en plakat, et magasin el.l, er det lurt å tenke på at den skal fungere på minst tre meters avstand. 

Tekst

Arbeid med tekstflyt. Vi leser fra venstre til høyre og fra øverst til nederst.Velg fonter som er lette å lese og som passer stilmessig i forhold til temaet. Begrens deg til få fonter og få størrelser og velg farger i forhold til lesbarhet. Du har i flere programmer muligeten til å knipe eller s p e r r e teksten. Da deformerer du ikke fonten, men gjør endringer i mellomrommene. Du kan også arbeide med at teksten skal følge former eller motivet. 

Overskrifter

Overskrifter skal være med som en viktig del av komposisjonen og gjerne fortelle noe om innholdet.
Tenk enkelt!Aktivér negativ form.Ikke vær redd for luft i komposisjonen. Ikke tenk at du må fylle ut flaten. Gruppér gjerne innholdet.

Kontraster

Bilde

Ved bruk av bilder må det være en viss kvalitet. Bildet må på en eller annen måte stå til innholdet og budskapet til magasinet. Få tilbakemeldinger på layouten din. Heng den gjerne opp og drøft den med noen utenforstående.Kommer budskapet ditt fram?Er det god nok lesbarhet?Fungerer den på mer enn 3 meters avstand?Er det et forståelig innhold?Er det grafiske med på å forsterke budskapet? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar