tirsdag 14. april 2020

Vi går til kunsten

Å etterligne kunstverk kan være inspirerende, moro og lærerrikt. En slik oppgave kan løses på ulike måter. Man kan etterlikne, men man kan også la seg inspirere. Her er forslag til to mulige innfallsvinkler:

1. Oppgaven kan løses denotativt, der du prøver å etterligne  kunstverket så likt som mulig. Se på fargene, lyssetting, lyskilder og lysretning. Hva med teksturer og tekstiler eller andre materialer? Kan du finne liknende eller like gjenstander? Hvordan er posituren, kroppsholdningen, blikkretningen og så videre. 


2. Oppgaven kan også løses konnotativt, der du tolker det du ser og lager en ny versjon av kunstverket. Kan du si noe om konteksten til bildet? Hvordan kan bildet uttrykkes i dag?



Foto og prosjekt: Helmine Vaaler Furulund


Hva kan vi lære av å etterligne det kunstnerne gjorde?

Kan man bli bedre kjent med seg selv gjennom å utvikle eget uttrykk og bli kjent med andres? I Overordnet del står det: 

"Elever som lærer om og gjennom skapende virksomhet, utvikler evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål" (Udir.no).

Man kan også se for seg at elevenes kulturelle kapital utvides. Et bilde man har arbeidet med på denne måten, fester seg kanskje lettere til hukommelsen. 

"I et større perspektiv er skapende læringsprosesser også en forutsetning for elevenes danning og identitetsutvikling"(Udir.no).

I tillegg kan man tilegne seg kunnskap om bildet, kunstneren og tidsepoken bildet ble lagd. 


Ragnhild

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar